Loose Ring?

Assalam beautiful ladies. ^_^

Happy Monday ladies. ^_^ I nak share satu cerita dengan you girls. Bagi mereka yang ada masalah cincin longgar, jom baca. I ada berita baik! =D
I ada problem cincin longgar. Nak tahu cincin apa? My 'squarecutring'....cincin nikah. T_T Masa beli I terbeli satu size besar dengan harapan lepas kahwin badan naik. Hahaha. :P Tapi walaupun berat naik dengan jaya nya...jari-jari tangan belum menunjukkan tanda-tanda membesar lagi. Susah betul kadang-kadang terpaksa selit tisu kat bawah supaya tak gerak-gerak. Most of the times, I pakai cincin tunang sekali kat jari yang sama supaya dapat tahan cincin nikah dari melurut jatuh. Sayang kan if hilang...ye lah. Cincin nikah kot...sentimental value tinggi. T_T Tapi tak cantik if pakai dua cincin yang ada batu kat satu jari.

Before this, yang I tahu bila cincin longgar kena hantar potong. Tapi I macam malas la kan nak potong-potong. Terutama if cincin emas. Rugi wooo if potong. Takut if dah potong tetiba jari jadi gebu camne? Tak ke rugi tu? :D Jadi masa I blogwalking few months back, I terjumpa satu entry kat blog Rara tentang Tips Mengetatkan Cincin. Baru I tahu yang kita boleh beli ring clip kat Habib. =D =D =D It was a great help! Thank You Rara. ^_^

So. Masa birthday dinner hari tu, kebetulan habib buka booths kat center court The Curve. So alang-alang kami pun singgah la kat booth Habib tu nak tanya pasal ring clip kot kot ada kat booth tu. Lucky for us the ring clip ada. ^_^ So I got my ring fixed kat Habib. ^_^ Lega sebab tak longgar dah. =D

The ring clip
Tapi satu problem nya pulak...if ambil wudu' (especially kat public surau, where I malas nak tanggal-tanggal cincin takut tercicir) I selalu ter-scratch muka. T_T Jangan risau takde la sampai merah berdarah. Sakit sikit je. But it is a good thing I think; rather than potong cincin. ^_^ If someday jari jadi gebu, just remove the ring clip. Isn't that great? ^_^

Harga? Rara buat RM10. I buat RM5 je. Tak tahu la kenapa lagi murah. I think sebab size kot? Tak pon sebab Rara beli ring clip for yellow gold while mine in white gold. Tak sure. ^_^ Whatever it is. Memang murah and a great alternative for cincin longgar cam I. Hehe. =D

Bukti pembelian. Hehehe :D
Tapi if cincin terlalu longgar sampai 3 size smaller, I think kena potong jugak kot? Yang ni you girls kena consult dengan SA Habib. ^_^ So anyways, hopefully this entry membantu mereka yang kelonggaran cincin =P. Hehehe. If cincin ketat...I can't see any other way except to alter it. :D

So, to those yang nak ketat kan cincin sila la serbu Habib near you. =D Untuk gambar Ring Clip yang lebih jelas, sila ke blog entry Rara yang INI ye, girls. ^_^ Tata!

XOXO,
Liyana SCR

Comments

Zainur said…
Mine pon longgar juga...dah banyak kali nak tercabut...Peliknya masa beli ritu ngam2 ngan jari...maybe kat sini cuaca sejuk jd jari kecut..Nak pi habib tak mungkin kot...so ikat benang aje...hehehe...
safurara said…
eh sis bli 5rm eh.lagik murah,rara bli kaler gold.but baik tak yah bli.lame2 kaler dye turun jd kaler silver.rugi sgt2.

mmg lah,kt blkg dye tu kdg2 bahaya,ritu pp rara pun kena gak masa amik wudhu,but better lagik dr cincin jatuh n hilang =) kan kan

p/s thnks sis backlink rara =) syg sis ketat2.
hyzie said…
thanks sis sbb bgatu ada jual clip nie..
hyzie pun ada probs ngan cincin tunang agak longgar...so x dpat nk pakai..
nnti hyzie g habib try beli satu..
( ^ _ ^ )
babe, cincin tunang i pun longgar and i've been using this ring clip. Tapi ade kelemahan jugak, it won't last, this is my third clip since 2010 sebab mudah longgar. Taktau la pada i saja atau org lain pernah merasa.
Pn. Ira said…
same problem! tp, klu i tak beli cincin kat habib..leh jugak wat ring clip tu tak??
Aty Fared said…
oowwhh..thanks..!!! ai selalu risau cincin kawen ai akan hilang..terutamanye waktu mandi... jadi solution ai jarang2 pakai cincin kawen ai..kekadang sampai terlupe..huhu..
Cik Emie said…
best! good info la...emi pon cincin tunang longgar, sngaja beli besar cket tkut t da kawen bdn naik hihi..nk g cari jugak lah :) tq 4 the info :)
..L.Y.A.N.A.. said…
tenkiu info..tp jari yna mmg kecik,mmg kene potong.. huh rugi2
Ezza said…
I terus pergi cari ring clip lepas baca your post. Tapi kan... I pergi Poh Kong and terkejut pasal harga dia bukan RM5 or RM15 TAPI RM77. Pasalnya they only have gold ring clip. To console myself, I pikir takpe la, at least if I dah tak nak pakai ring clip tu, I boleh tolak balik kat kedai emas :-)
Raihana said…
good info here :) .. u gain weight ey after wedding? what the tips?

p/s: just get linked to ur blog :)
Liyana SCR said…
@Zainur, my mom pun ikat benang if longgar. tp xdpt bygkan how it works. hihihi. XD

@Rara, luntur ke? aiseh.. if camtu baik beli yg white gold je kan? ^_^

@Hyzie, welcome dear. ^_^

@Kina, Thanx. ^_^

@Lynda, 3x tukar dah? wow. I think if nk beli kne beli banyak2 kot? So far I ok lagi. tp br sebulan je kan. I kne check again after few months. =D

@Ira, boleh je dear. SA die xtau pun mane kite beli. =D

@Aty, if mandi, i mmg cabut dear. I pakai if nak keluar rumah je. =D I mmg xreti nk pakai jewelery time kat rumah. takut nnt rosak. =D

@Cik Emy, welcome dear. ^_^

@Lyana, huhu. rugi nye if kne potong. sbb every gram emas tu ade value. try tanye SA habib boleh pakai ringslip ke x eh dear. ^_^

@Ezza, huiyooo mahalnye RM77. T_T takut their gold ring clip pun mcm habib punye cepat luntur. T_T

@MissRhana, tips to gain weight after? hehehe. InsyaAllah nnt I share ye. ^_^
Pn. Ira said…
yana, da try habib alamanda.diorang mng da lame tak provide ring clip.so sadd.yana g habib cawangan mane ek?
Liyana SCR said…
@Ira, I buat kat the curve mase habib bukak booth kat centrecourt tu. Try pegi HQ habib kat ampang point. Sure ade kat situ.
eKa said…
Waaa...bagusnya tips ni...tq awak...kene serbu habib nnampaknya