Assalam ladies ^_^
Morning! I demam la pulak malam tadi. *_* Nasib baik hubby ada...belikan McD porridge and jaga I malam tadi. Hari ni feel a little bit better but still demam. Maybe tak biasa duduk dalam aircond 24jam kot. *_* Huuu. Pagi ni nak mulakan blog entry dengan tutorial. Nope. Bukan make up tutorial. Tapi tutorial macamana nak buat stand-alone pages kat bawah blog header. Macam I punya ni. ^_^
 |
| Pages Tab |
Hopefully you girls dah familiar dengan blogger punya dashboard ye. ^_^ Okay begini...memula sekali...you girls pergi ke dashboard and click Edit Post.
 |
| Blogger dashboard |
Bila you click Edit Post dia akan bawa you girls ke our list of posts kan? Then click Edit Pages and New Page.
 |
| Edit Pages page |
Kat New Page nanti dia keluar interface yang serupa macam interface untuk new post. Boleh letak HTML code ke apa-apa kat sini. Just like making new blog entry.
 |
| New Page Interface |
For example, page "About Me" ni....boleh letak gambar, link, etc etc.
 |
| Example of the page |
Then bila dah siap edit, Publish Page. Kat Edit Page jugak, you girls boleh manage the pages. Nak edit ke delete ke...or even add new pages. You girls boleh buat stand alone pages ni sebanyak 10pages. Banyak kan? Hehe.
 |
| Up to 10 stand alone pages can be added |
Untuk enable kan pages ni...you girls pergi kat Design & Add A Gadget. Then pilih Pages.
 |
| Add a Gadget interface |
Kat sini..you girls boleh susun page mana nak letak kat kiri or kanan. And which one you want it to appear and what not. Untuk memudahkan, check kotak Automatically add new pages when they are published. So that tak perlu nak ke this gadget tukar setting everytime kita buat pages baru.
 |
| Pages Tab Setting |
Then, save. Siap. You girls boleh tengok hasilnya kat blog. ^_^ Try la. ^_^
XOXO,
Liyana SCR
Comments
anyway,thanks for the tips, those yg buta blog like me, ur notes was sooo helpful :) thanks..
anyway,keep on blogging , teach on how to create nice blog like u ya... :) :) if u dun mind, a tutorial on blog header pliss..hahaha :P
tapi kite tak boleh add gadget > pages sbb part tu disable..
future ingat xnk letak link je kt page tab baru..nk try explore die link trus dengan entry..
Tq sangat2...suke2 ;)
baru semalam i commented tanya and today you have fulfill my wish. u r definitely my favorite blogger..
thanks again :)
@Sue, hehe. try la dear. senang je care nye kan? ^_^
@Lisa, tu la...I pun memule tu try gak cr kat blog lain2/ last2 i try sendiri je sebab pening bace instruction die. hehe. glad this tuto help u dear. ^_^
@Intan, eh..nape disable? *_* ade setting lari ke? suppose ade kan? ^_^ Tu la. if ade feed url best kan? xyah nak karang ayat balik. hihihi
@Cherrie, kebetulan ur request tak perlukan I prepare sangat. so...sambil2 tunggu hubby abes training, i buat je. ^_^ thanx for making me ur fav dear. ^_^
@Niza, welcome. ^_^ hihihi
@
tq
like byk2.hehe.
TQ So much dear!
muahhhh!