How to Create Page Tab

Assalam ladies ^_^

Morning! I demam la pulak malam tadi. *_* Nasib baik hubby ada...belikan McD porridge and jaga I malam tadi. Hari ni feel a little bit better but still demam. Maybe tak biasa duduk dalam aircond 24jam kot. *_* Huuu. Pagi ni nak mulakan blog entry dengan tutorial. Nope. Bukan make up tutorial. Tapi tutorial macamana nak buat stand-alone pages kat bawah blog header. Macam I punya ni. ^_^

Pages Tab

Hopefully you girls dah familiar dengan blogger punya dashboard ye. ^_^ Okay begini...memula sekali...you girls pergi ke dashboard and click Edit Post.

Blogger dashboard

Bila you click Edit Post dia akan bawa you girls ke our list of posts kan? Then click Edit Pages and New Page.

Edit Pages page
Kat New Page nanti dia keluar interface yang serupa macam interface untuk new post. Boleh letak HTML code ke apa-apa kat sini. Just like making new blog entry. 

New Page Interface
For example, page "About Me" ni....boleh letak gambar, link, etc etc. 

Example of the page
Then bila dah siap edit, Publish Page. Kat Edit Page jugak, you girls boleh manage the pages. Nak edit ke delete ke...or even add new pages. You girls boleh buat stand alone pages ni sebanyak 10pages. Banyak kan? Hehe.

Up to 10 stand alone pages can be added
Untuk enable kan pages ni...you girls pergi kat DesignAdd A Gadget. Then pilih Pages.

Add a Gadget interface

Kat sini..you girls boleh susun page mana nak letak kat kiri or kanan. And which one you want it to appear and what not. Untuk memudahkan, check kotak Automatically add new pages when they are published. So that tak perlu nak ke this gadget tukar setting everytime kita buat pages baru.

Pages Tab Setting
Then, save. Siap. You girls boleh tengok hasilnya kat blog. ^_^ Try la. ^_^

XOXO,
Liyana SCR

Comments

hi.. i just love to read ur blog, plus u sangat sweet :)

anyway,thanks for the tips, those yg buta blog like me, ur notes was sooo helpful :) thanks..

anyway,keep on blogging , teach on how to create nice blog like u ya... :) :) if u dun mind, a tutorial on blog header pliss..hahaha :P
Sue Zaman said…
sue t'cari2 jgk kat maner nak buat page tue... tq sbb dh tunjukkan bgmana caranya... nnt leh lah sue try
LisaLisut said…
this is so helpful.thanks.ade blog lain tnjuk ajar buat tp sumpah tak dpt dan tak paham.hahha.bahasa mcm u jugak yg mudah difahami ;p
hi liyana..dah siap~

tapi kite tak boleh add gadget > pages sbb part tu disable..

future ingat xnk letak link je kt page tab baru..nk try explore die link trus dengan entry..

Tq sangat2...suke2 ;)
yana.. sangat terharu and thank you a lotttttt :)
baru semalam i commented tanya and today you have fulfill my wish. u r definitely my favorite blogger..
thanks again :)
nizabeba said…
whoaaaa...persoalan telah terjawab!! tutorial yg sgt membantu! tenkiu2!!
Liyana SCR said…
@GirlsLikeMe, awww....tengkiu dear for d compliment. ^_^ tutorial blog header? care2 nk upload gambar jd blog header ke care2 nk design header? *_* pening. hihihi. LEt me know ye dear. InsyaAllah I try ye. ^_^

@Sue, hehe. try la dear. senang je care nye kan? ^_^

@Lisa, tu la...I pun memule tu try gak cr kat blog lain2/ last2 i try sendiri je sebab pening bace instruction die. hehe. glad this tuto help u dear. ^_^

@Intan, eh..nape disable? *_* ade setting lari ke? suppose ade kan? ^_^ Tu la. if ade feed url best kan? xyah nak karang ayat balik. hihihi

@Cherrie, kebetulan ur request tak perlukan I prepare sangat. so...sambil2 tunggu hubby abes training, i buat je. ^_^ thanx for making me ur fav dear. ^_^

@Niza, welcome. ^_^ hihihi

@
Sue Zaman said…
hai... sue dh wat... hehehehehe
tq
Liyana SCR said…
@Sue, I dah jengah ur blog. Nice! ^_^ tambah lagi page hihihi
Inimeeya said…
Liyana, i da berjaya buat!
like byk2.hehe.
TQ So much dear!
muahhhh!
Liyana SCR said…
@Meeya, haha. orait. no prob. ^_^ welcome. ^__^