Tutorial Tukar Blog Header
Assalam ladies. ^_^
How are you beautiful ladies? Hari ni I nak buat tutorial on Blog Header pulak. I received a request not long time ago from Girls Like Me yang commented on my How to Create Page Tab tutorial. I think what she meant is how to change the blog header. Letak gambar ke something like that. Betul tak, dear? Sebab if nak I ajar how to design the blog header...tak dapek den nak nolong eh....sebab I ni pon bukannya creative sangat. =D My blog header pun I dapat from another website. I cuma tambah here and there aje. =D
But if you are designing the header, the ratio of the width to the height of the header is 2:1. If the height is 300px, the width should be at least 600px. Kiranya header ni kena bentuk rectangular lah. Bukan exactly segiempat tepat. Okay.........pening. (O_o) Haha =D
Let's move on macamana nak upload the picture tadi as the blog header. ^_^ Memula you girls pergi kat Dashboard and click Design. ^_^ As usual, please click on the pictures kalau nak nampak dengan jelas eh. ^_^
![]() |
| Dashboard > Design |
Then you girls akan di direct kan ke Page Elements. Kat sini you girls boleh tengok kat Navbar blog tu ada kotak yang mengandungi nama blog kita and also (Header). Click Edit kat tepi rectangular box tu.
![]() |
| Page Elements > Navbar > Header > Edit |
Then blogspot akan keluarkan pop-out window for header configuration. Sebelum upload gambar, you girls boleh tukar Blog Title and Blog Description if you girls want. Then check kat Instead of Title and Description and also Shrink To Fit. Yang Shrink to Fit nih important untuk make sure your blog header muat-muat dalam blog template you all. If not terkeluar-keluar nanti tak kemas. ^_^
![]() |
| Important: check Instead of Title and Description & Shrink to Fit |
Then baru upload gambar using the two option of uploader. Sama ada from your computer or a website. Lepas dah upload, tekan Save.
![]() |
| Upload the header |
Lepas tu, dont forget to tekan Save kat Navbar tadi. Just too be sure yang blogspot save your new blog header. ^_^
![]() |
| Navbar > Save |
Finally boleh la check kat blog. ^_^ If terkeluar ke or kecik sangat ke, you just have to resize your picture before you upload it again. Okay darls? ^_^
![]() |
| Check it out kat blog. ^_^ |
Dah siap. Senang je actually nak tukar header ni. Yang pening nya nak mencari/mendesign gambar untuk dibuat header. Yang itu memerlukan daya creativity yang tinggi. =D
Baiklah. Selamat mencuba. Hikhik. =D Tata!
XOXO,
Liyana SCR







Comments
its so useful to me :)
i love you yana :)
@Girls Like Me, sorry buat u tunggu. I ambil mase nk pahamkan which 1 yg u nk sbnrnye. Hehehe. Aww...so sweet la u. ^_^ thanx dear.
@Inaz, wajib. ponek yo buek kalo x guno. haha Xd
Ckp pasal blog header, Liyana, saya tengah buat project: Love to Design. Siapa nak customized header tu boleh contact2 la. Setakat ni masih FREE :p